
Vi lever i en värld där de flesta ungdomar blir allt mindre politiskt intresserade och aktiva. De politiska partierna har svårt att locka nya medlemmar och många "vaneröstar", dvs röstar som exempelvis deras föräldrar alltid gjort utan att egentligen veta vad partiet står för eller vill uppnå. Eller som förra valet, enligt min mening, visar tydligt. Många "proteströstar" för att man är missnöjda med det politiska läget och vill få till en förändring. Därför får t.o.m. vissa ganska skumma och ljusskygga oppositionspartier platser i kommunalfullmäktige. Jag tänker på partier som exempelvis Sverigedemokraterna...
Detta har flera orsaker. Kanske tror man att en enda röst inte kan påverka så mycket. Dessvärre glömmer vi att många små röster lätt får övertaget. Därför är det dags att vässa vapnen inför det stundande valet 2010. Mitt förslag är lika enkelt som det är genialt. Partierna bör satsa på bättre politiska slogans! Detta ger bevisad effekt inom annan typ av marknadsföring, så varför inte även inom politiken?
Det ska villigt erkännas att vissa partier gjort tappra försök, men dessvärre är deras slogans inte direkt slagkraftiga. Vi är trötta på klyschor som "Alla ska med" eller "Jag älskar att äga", även om den senare var rätt träffande. Därför borde partierna ta hjälp av professionella marknadsförare för att skapa (eller travestera på) bra slogans. Jag tänkte ge några exempel nedan för att hjälpa våra partier lite på traven. Det kan eventuellt hända att jag travesterat lite på (läs stulit) några befintliga slogans.
Vi börjar med Socialdemokraterna.
Här tycker jag att man bör späda på det faktum att partiet är överrepresenterat bland vaneröstare, låna lite från kända varumärken och satsa på slogans som "Ska det smaka som det gjorde förr finns det inga genvägar" (Önos), "Connecting People" (Nokia), "Quality never goes out of style" (Levi's) eller "Probably the best party in the world" (Carlsberg). Göran Persson kan även satsa på en personlig slogan; "Fet och dryg" (Nivea) och Mona Sahlin; "Du-Är-Så-Fin, Mona Sahlin" (Ibumetin) eller efter Toblerone-affären; "Kraftigt chokladig" (Riesen).
Vad gäller Miljöpartiet funkar slogans som "Miljöpartiet - Det tycker JAG är bra för framtiden..." (Grumme Tvättsåpa).
FI kan satsa på den närmast fenomenala "Lita på rosa" (Vanish). Inte minst med tanke på att de inte är helt röda, men ändå har liknande värderingar. Annars funkar även "Makes people talk" (Läkerol).
Moderaterna har enligt min mening inte lyckats så bra med att hålla vad de lovade i förra valet. Därför föreslår jag att de satsar på något i stil med "Because first impressions last" (Axe), "The (bad) feeling lasts longer" (Durex), "Varför betala mer?" (Tele2) eller "Because you're worth it" (L'Oreal). Sittande regering kan dessutom komplettera med "Inte lika lågt som Glocalnet" (Glocalnet) eller "Just do it" (Nike).
Sedan Ulrica Schenström avgick behöver hon nog ingen politisk slogan, men ifall hon vill göra comeback föreslår jag "Please drink responsibly" (Allmän alkoholreklam).
Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna kan satsa på "En svensk kyckling behöver du aldrig banka gul och blå" (Svensk kyckling) eller med tanke på Sverigedemokraterna flyktingpolitik "Ger dig vingar" (Red Bull) eller "Håll sverige rent".
Inför valet 2010 föreslår jag "Skiftesbyte i Bregottfabriken". Jag hoppas nämligen på att en massa kossor flyttar på sig och att det blir en hel del råmande.
Nu är min förhoppning att de politiska partierna tar sitt ansvar, läser min blogg och tar till sig dessa råd. Exemplen ovan skall ses som just exempel. Självklart finns det utrymme för lite egen kreativitet också, men skulle idéerna sina finns det som ovan visats en hel del bra och träffande slogans att låna ifrån.
Läs även andra bloggares åsikter om politik, slogans, val, partier, varumärken
1 kommentar:
Öhh...
Jag tror inte du har nån framtid som manusförfattare direkt.. Eller så är det finsk humor?
Skicka en kommentar